Lotus Elan S4

Lotus Elan S4
Velká Británie – 1969

Vzor ovladatelnosti představují prakticky všechny automobily značky Lotus z Velké Británie. Elan pak mezi nimi patří mezi ty nejlepší a zároveň nejpopulárnější, za což vděčí svým jízdním výkonům, pokrokovým technickým řešením a samozřejmě i vzhledu. Tento britský sportovní automobil ostatně inspiroval japonskou automobilku Mazda k vytvoření velmi úspěšného roadsteru MX-5.


Lotus založil fenomenální konstruktér a inovátor Anthony Colin Bruce Chapman ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století a v následujících desetiletích svou značku proměnil v jednoho z nejvýraznějších světových výrobců sportovních automobilů, uznávanou konstrukční kancelář a závodní stáj, stojící za řadou změn v konstrukci monopostů F1 v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století.

Mezi automobily, které dokonale dokumentují způsob, jímž Colin Chapman přistupoval ke konstrukci sportovních vozů, patří model Elan. Premiéra tzv. první série tohoto vozu se odehrála na podzim roku 1962 na autosalonu v Londýně. Po zbytek desetiletí pak tento Lotus patřil mezi špičku v rámci své kategorie a v osmdesátých letech byl inspirací při vývoji roadsteru Mazda MX-5.

Lotus Elan s interním označením Type 26 se stal prvním sériovým vozem své značky, u nějž Colin Chapman použil jako jeho základ skříňový páteřový rám, který se stal poznávacím znamením pro všechny následující sériové modely značky Lotus z jeho pera. Páteřový rám byl na obou koncích rozvidlený, aby mohl nést nápravy i pohonnou jednotku. K přednostem tohoto řešení patřila nízká hmotnost spolu s potřebnou tuhostí, ale záporem byla jeho nízká odolnost proti korozi. Spolu s nezávislým zavěšením předních i zadních kol, pod jehož konstrukcí byl samozřejmě podepsán zakladatel značky, však toto řešení stálo za neutrálními jízdními vlastnostmi a velmi dobře předvídatelným chováním vozu.

Karoserie vozu byla vyrobena ze sklolaminátu a s jejími liniemi je spojován Ron Hickman, který navrhl elegantně a zároveň dynamicky tvarovaný dvoumístný automobil. Vedle samotné siluety si pozornost zaslouží i výklopné světlomety, které měl Lotus Elan jako jeden z prvních sériově vyráběných automobilů. Štíhlá a nízká příď tohoto sportovního vozu ukrývá podélně uložený řadový čtyřválec původem od značky Ford, který však konstruktér automobilky Lotus Harry Mundy upravil a osadil dvouvačkovou hlavou válců. Výsledkem byl motor o objemu 1498 ccm s výkonem 75 kW (100 k), jímž bylo osazeno jen 22 vozů Lotus Elan, protože již v roce 1963 došlo k použití tohoto čtyřválce s objemem zvýšeným na 1558 ccm a výkonem 78 kW (106 k).

Lotus Elan mířil na trh nejprve výhradně jako roadster se skládací plátěnou střechou, kterou bylo možné od jara roku 1963 doplnit o odnímatelnou pevnou střechu, tzv. hard top. Kupé s pevnou nesnímatelnou střechou a interním označením Type 36 doplnilo roadster v nabídce až v roce 1965 v rámci třetí série s označením S3. Ve druhé polovině šedesátých let pak nastupuje Lotus Elan s interním označením Type 45 a otevřenou i uzavřenou karoserií, který byl nabízen nejprve v provedení S3 a od roku 1968 již jako S4, u nějž Colin Chapman poprvé mezi svými sériovými modely použil nízkoprofilové pneumatiky. Poslední evolucí dvoumístného modelu Elan bylo provedení Sprint z roku 1971 s výkonnějším motorem a několika dalšími úpravami.

Lotus uvádí, že celkem vyrobil 12.224 vozů Elan ve dvoumístném provedení. Do tohoto počtu je započítána i zhruba stovka vozů Type 26 R, představující odlehčenou závodní verzi, jejíž motor mohl být naladěn na 104 až 118 kW (141 až 160 k).

yamaha_xt_600
Základní technické údaje:

  • Období výroby: Lotus Elan 1962-1973, Lotus Elan S4 1968-1973
  • rok výroby vystaveného automobilu: 1969
  • provedení motoru: čtyřtaktní řadový čtyřválec, kapalinou chlazený
  • zdvihový objem: 1558 ccm
  • maximální výkon: 78 kW (106 k)/5500 ot./min.
  • točivý moment: 146 N.m/4000 ot./min.
  • počet převodových stupňů: 4
  • hmotnost: 688 kg
  • rozvor náprav: 2134 mm
  • délka: 3690 mm
  • šířka: 1422 mm
  • výška: 1168 mm
  • maximální rychlost: 180 km/h
  • zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s
  • spotřeba paliva: 11,4 l/100 km