BMW R 35

BMW R 35
Německo – 1949

Mnichovský výrobce představil model BMW R 35 v roce 1937. Motocykl byl zkonstruován zejména s ohledem na potřeby armády, policie a ostatní orgány státní moci. Nepřekvapí tedy, že R 35 proslul svou robustností a dobrou spolehlivostí spíše než obratnostní a jízdními výkony. Čtyřtaktní jednoválec OHV poskytoval solidních 14 koní výkonu, a to při příznivé průměrné spotřebě 3,5l na 100 kilometrů. Pohon zadního kola obstarával kardanový hřídel, jak je pro BMW typické, a řazení čtyřstupňové převodovky bylo pomocí ruční páky, později i klasicky nožním pedálem.


Z historického hlediska má tento model velice pestrý a zajímavý rodokmen. Původního BMW R 35 bylo mezi lety 1937 až 1940 vyrobeno 15.386 kusů, přičemž jeho výroba byla postupně přesunuta z mateřského Mnichova do továrny ve městě Eisenach. Mnichovská centrála byla totiž plně vytížena výrobou pro válečný letecký průmysl. Stroje vyrobené v tomto období bývají nezřídka opatřeny vyraženou říšskou orlicí. V roce 1940 přestává motocykl postačovat potřebám Wehrmachtu a jeho produkce je tedy ukončena. Výroba náhradních dílů však samozřejmě pokračovala a mnoho jich zůstalo uskladněno v továrně Eisenach, kde se dočkaly konce války. Zde byly nalezeny Spojenci, a jelikož se město nacházelo v sovětské okupační zóně, stala se továrna součástí sovětské akciové společnosti Awtowelo. V poválečném zmatku docházelo k montáži celých motocyklů až do roku 1948 poměrně svévolně a bez větší kontroly, nejsou ani známy přesné počty motocyklů, které opustily brány továrny. Postupně také nabíhala samotná výroba a motocykly se již nestavěly pouze ze skladových zásob, ale i z nově vyrobených komponentů. Mezi léty 1945 až 1952 opustilo brány továrny přibližně 26.000 motocyklů. Tyto stroje nesou ještě původní logo výrobce BMW a jako výrobce je v dokumentech označen BMW AG (bez označení Mnichov). Po roce 1950 dochází k eskalaci sporů s mateřskou továrnou v Mnichově a spor je vyřešen nejprve náhradou barvy v logu BMW z modré na červenou. Následně, v roce 1952, přechází továrna v Eisenachu z vlastnictví sovětů do rukou NDR a výrobce se přejmenovává na EMW (Eisenacher Motoren Werk). Pod tímto obchodním označením, tedy EMW R 35 je motocykl dále prodáván. Celkem je v poválečném období vyrobeno přibližně 90.000 motocyklů BMW R35 a EMW R35 a výroba přes postupné modernizace a úpravy končí v roce 1956.

Vystavený motocykl byl do sbírky získán ve Finsku, kde byl také zrenovován. Jedná se o velice vzácný model z roku 1949, ve kterém bylo vyrobeno pouze necelých pět tisíc kusů BMW R 35. Motocykl stále disponuje platnými doklady a je plně pojízdný.

bmw_r_35
Základní technické údaje:

  • rok výroby: 1949
  • zdvihový objem: 340 ccm
  • provedení motoru: čtyřtaktní, rozvod OHV
  • vrtání/ zdvih: 72 / 84 mm
  • počet převodových stupňů: 4
  • hmotnost provozní: 162 kg
  • maximální výkon: 14 PS / 5.250ot.min
  • přední kolo: 3,50 / 19
  • zadní kolo: 3,50 / 19
  • maximální rychlost: 100 km/h
  • spotřeba paliva: 3,5 l / 100km